El conflicte de l’aeroport del Prat qüestiona els concursos públics a preu d’enderroc

August 11, 2017 in Actualitat, ECONOMIA

«Govern i Generalitat acorden imposar un laudo obligatori als empleats d’Eulen de l’aeroport del Prat si segueixen amb el conflicte».

«Es multipliquen els conflictes laborals amb una Aena immersa en un procés de privatització, i amb un augment de beneficis del 40% respecte l’any anterior, uns  1.164 milions d’euros».

 

Els vigilants de l’aeroport Prat tornaran a votar aquest diumenge com reclama el Govern.

El comitè de vaga dels vigilants dels controls de seguretat de l’aeroport del Prat s’ha plegat a la pressió perquè es torni a reunir l’assemblea de manera “immediata” per votar la proposta completa que va sortir del procés de mediació; just un dia abans que comenci la vaga indefinida prevista per dilluns.

El conseller de Territori de la Generalitat, Josep Rull, avisa els empleats d’Eulen que si no s’accepta la proposta de mediació s’haurà de fer un “laudo obligatori”. Fins al dia d’avui les jornades de vaga han trancorregut amb uns serveis minins fixats per l’administració de fins el 90%.

El ministre espanyol de Foment Íñigo de la Serna ha anunciat que l’Estat espanyol intensificarà la presència de la Guàrdia Civil en els controls de seguretat del Prat. El director general de Negoci Regulat d’AENA, Javier Marín, no descarta que la Guàrdia Civil prengui el control davant el conflicte laboral de l’aeroport. En cas de no arribar-se a un acord, podriem arribar-se a la paradoxa de veure als agents de la seguretat de l’estat reassumir tasques de vigilància i control a l’aeroport que havien estat prèviament privatitzades i posades en mans d’empreses del sector privat.

El conflicte qüestiona els concursos públics a preu d’enderroc

Concursos a la baixa com el d’Aena amb Eulen al Prat són una pràctica cada vegada més habitual en el sector públic, relacionats amb les retallades dels últims anys, i susciten dures crítiques per part de la majoria d’agents econòmics, no només d’els laborals. Una de les veus ha estat el vicepresident executiu de la patronal turística Exceltur, José Luis Zoreda, que aquesta setmana va llançar crítiques a Aena per “collar” en excés a les subcontractes amb contractes que va qualificar de “summament baixistes”. Segons va denunciar Zoreda, l’empresa aeroportuària ha optat per subcontractar serveis a costa de personal propi i s’ha adjudicat amb contraprestacions econòmiques tan baixes que resulta difícil mantenir la qualitat del servei.

Els treballadors d’Aena anuncien vaga

De la mateixa manera que els vigilants del Prat, els treballadors d’Aena a tot l’estat Espanyol es posaran en vaga formal a la volta de les vacances per demanar una millora dels seus salaris. Programen 25 dies d’aturs i anuncien que no recularan tret que l’empresa atengui les seves reivindicacions en el termini d’una setmana: exigeixen recuperar el poder adquisitiu perdut en els últims anys (entorn del 8%), set dies d’assumptes propis i jornades de 35 hores “de fet”, entre uns altres.

L’empresa aeroportuària Aena és, sens dubte, un gegant empresarial. Tot i que s’ha vist immersa en conflictes –no tan sols aquest últim amb Eulen, sinó també les vagues de controladors, o els de l’hosteleria, els dels carretons, o la neteja, entre més– les xifres d’Aena són com més va més positives.  Les últimes dades publicades, referents als beneficis i el nombre de passatgers del 2016, mostren que l’empresa va tenir uns beneficis de 1.164 milions d’euros l’any passat, un 40% més que l’any anterior.

Aena, immersa en un procés de privatització

El febrer del 2015, l’estat espanyol va treure una oferta pública de venda del 49% de les accions d’Aena. Ho va justificar dient que, d’aquella manera, l’entrada de capital privat faria que les taxes aeroportuàries es congelessin durant deu anys. Fa uns mesos, el Ministeri de Foment espanyol va considerar d’ampliar la privatització d’Aena ‘per a millorar la posició de l’entitat’, tenint en compte que ara per ara el govern espanyol en controla un 51%.

El ministre de Foment, Iñigo de la Serna, explica que ‘Aena ha passat d’estar en números vermells a ser una de les empreses més solvents, que cotitza molt pel poc temps que fa que és una empresa privatitzada’. En aquest moment, doncs, la possible ampliació de la privatització de l’empresa és un dels temes que el govern espanyol té sobre la taula. La seva capitalització borsària ha passat de 8.700 a 25.000 milions d’euros en només dos anys i tres mesos. Els Grans fons internacionals van ser els grans beneficiaris de la privatització d’Aena.