Es manté la convocatòria de vaga pel personal de terra de l’aeroport del Prat i de la resta de l’estat

April 9, 2019 in Actualitat, ECONOMIA

«Denuncien que la patronal bloqueja la negociació del conveni per discrepàncies en el tractament dels treballadors subrogats».

.

Els sindicats USO i UGT han confirmat avui davant Aseata, la patronal que representa totes les empreses del sector d’assistència a terra als aeroports de l’Estat desprès de no haver evitat un acord per evitar les aturades durant Setmana Santa.

A la convocatòria de vaga per als dies 21 i 24 d’abril estan cridats uns 60.000 treballadors, segons dades dels sindicats. USO i UGT subratllen que el conflicte afecta les plantilles que presten serveis d’assistència a terra, a les aeronaus i els passatgers, mercaderies i correu i al servei de col•locació i retirada de passarel•les que connecten l’aeronau amb la terminal portuària. Els sindicats convoquen vaga per la dificultat de tirar endavant les negociacions per pactar un conveni col•lectiu del sector.

Els sindicats UGT i USO han reclamat la retirada de la clàusula de l’IV conveni col·lectiu relativa als treballadors subrogats i l’establiment de garanties per al manteniment dels drets d’aquest col·lectiu de treballadors, la negociació dels quals porta en marxa fa més de dos anys i mig.

La patronal, l’Associació d’Empreses de Serveis d’Assistència en Terra en Aeroports (ASEATA), i els sindicats van arribar a un acord el mes de juliol passat que va evitar una vaga en el sector que incloïa la regulació de les normes i garanties econòmiques del personal subrogat en un sector en el qual, segons els sindicats, hi ha més subrogació que en qualsevol altre (més del 70%).

No obstant això, la patronal va proposar incorporar a la redacció una clàusula que limités a futures subrogacions les garanties plantejades en aquest article i que, en opinió d’UGT i USO, suposava “coartar els drets” tant per als treballadors que ja han estat subrogats com per als quals, en un futur, poguessin veure’s afectats per un procés subrogatori. En concret, segons els sindicats, els primers veurien lesionats el seu dret a la reclamació individual per la via judicial de les seves garanties econòmiques, mentre que els segons, si no haguessin solucionat el dret a les seves percepcions anteriors, no podrien fer ús de les garanties que conté el citat nou article.

Esculls a la negociació

En la reunió d’aquest dilluns, segons els sindicats en declaracions a Eupopapress, la patronal no ha variat la seva posició i s’ha negat a retirar l’esmentada clàusula, “mostrant un absolut desinterès” per arribar a cap acord, mentre que les empreses han persistit en la seva “postura intransigent” per a no “garantir els drets i garanties” d’aquests treballadors.

Per això, els sindicats convocants de la vaga han subratllat que la situació és “tan greu” que s’han vist obligats a adoptar aquestes mesures “ja que la posició de la patronal posa en dubte la raó principal de l’IV convingut, que no és una altra que garantir que encara que les circumstàncies suposin als treballadors d’aquest sector canviar d’empresa, les seves condicions estan garantides i la seva situació no es veurà modificada ni disminuïda”.

En aquest sentit, han recordat que això mateix ja es va acordar en el mes de juliol passat però ara la patronal “està buscant la manera de no complir l’acordat”. A més, han assenyalat, l’actitud de la patronal “retarda i impedeix l’aplicació dels acords econòmics aconseguits” el mes d’octubre passat “deixant a milers de treballadors amb el salari congelat des de l’any 2015″.

Els serveis d’assistència en terra inclouen també l’assistència a persones de mobilitat reduïda, mercaderia, correu i servei de passarel·les i a Espanya mouen a l’any prop de 900 milions d’euros.

Entre les principals empreses que presten aquests serveis es troben Ibèria, Swissport, Acciona, Groundforce (Globalia), Atlàntica, Clever, AviaPartner, Menzies, easyJet i Lesma-Ryanair i la patronal ASEATA, representa al 90% del sector.