Més vagues a l’aeroport del Prat durant l’estiu

August 5, 2019 in Actualitat, ECONOMIA

«Les condicions laborals precàries dels treballadors de terra entelen la bona salut de l’aeroport del Prat». 

«Mentres a l’aeroport madrileny de Barajas, Iberia té 3.500 persones en plantilla, la meitat de les quals són estables, al Prat tan sols hi té 2.000 contractats, i tan sols el 20% és estable».

 

L’activitat a l’aeroport del Prat no para de créixer cada any, com també ho fan els beneficis d’AENA. La precarietat laboral juga un paper clau en aquests fets: més viatgers atrets pels baixos costos del turisme, més dividends per als accionistes de l’operadora aeroportuària van de la mà de menys plantilla i pitjors convenis. Els darrers anys, les protestes de treballadors i treballadores de l’aeroport esclaten en l’època estival, perquè és quan augmenta la càrrega de feina i perquè les aturades tenen una major incidència.

Aquest estiu de 2019 l’aeroport del Prat ja ha viscut la vaga del personal de terra d’Iberia del darrer cap de setmana de juliol, i Vueling va haver de cancel·lar més d’un centenar de vols. El comitè d’empresa ha decidit continuar amb les mobilitzacions durant tot l’estiu, tot i que encara no s’ha establert el calendari de vagues. El portaveu d’UGT d’Iberia al Prat, Omar Minguillón, apunta que l’empresa té menys treballadors i més precaris al Prat que a Madrid, malgrat que tots dos aeroports tenen el mateix nivell d’activitat, fent que la sobrecàrrega a l’aeroport del Prat sigui molt més gran. A Barajas, Iberia té 3.500 empleats, la meitat de les quals són estables, però al Prat tan sols hi té 2.000 persones contractades, i tan sols el 20% és estable. UGT i USO reclamen que es facin indefinits a 400 treballadors temporals i jornada completa per als contractes a temps parcial, per tal de reduir la sobrecàrrega de feina. CCOO, en canvi, no s’ha afegit a la vaga perquè no vol negociar en un àmbit autonòmic sinó estatal.

Els vigilants de seguretat del Prat convoquen una vaga indefinida a partir del 9 d’agost

Aquest agost esta previst un altre vaga, la dels treballadors del control de passatgers, en aquest cas, de l’empresa Tablisa. I aquesta, indefinida. Ja l’havien convocada el juliol, però la van desconvocar perquè un tribunal els va notificar que era il·legal perquè el cobrament del plus de productivitat que reclamaven està en via judicial. Fa dos estius, el mateix personal, aleshores treballadores d’Eulen, van fer vaga indefinida, provocant cues molt llargues que van col·lapsar l’activitat. El conflicte es va tancar amb un laude d’arbitratge obligatori que, ara, els treballadors acusen la nova empresa d’incomplir. Com que no han pogut arribar a un acord amb l’empresa amb els altres punts del conflicte, els sindicats han convocat vaga indefinida de 24 hores a partir del 9 d’agost. Per la seva banda la Delegació del Govern espanyol ha dictat uns serveis mínims del 90% als vaguistes.

.

Informació relacionada

Les retallades d’Aena: l’origen dels conflictes del Prat

La CGT reclama al govern espanyol que rectifiqui la política de dividends d’AENA i el cessament de la precarització laboral als aeroports