Renfe, Ibèria, Ryanair: aquestes són les vagues de transport de l’últim cap de setmana d’agost que també afectaran El Prat

August 29, 2019 in Actualitat, ECONOMIA

«CGT manté les seves jornades d’aturades per aquest divendres 30 d’agost i el diumenge 1 de setembre, que suposaran la cancel·lació de trens».

«En el sector aeri se sumen les mobilitzacions dels treballadors de terra d’Ibèria al Prat i Madrid i, de la tripulació de Ryanair i de la vigilància i el control de passaports al Prat i l’aeroport de Palma de Mallorca».

x Diario.es

Últim cap de setmana d’agost i entrada al setembre. Per a molts estiuejants és la data del final de les seves vacances. Per als quals retarden més el seu descans, l’inici. En canvi, per a centenars de treballadors del transport suposa una cita estratègica per a visibilitzar i acostar-se a les seves reclamacions laborals, la qual cosa ha concentrat diverses vagues en el sector aeri i ferroviari per als dies 30 i 31 d’agost, així com el diumenge 1 de setembre.

Aquestes són les principals vagues i aturades previstes per a aquest cap de setmana a l’Estat Espanyol.

Més aturs i cancel·lacions en Renfe

Els dies 30 d’agost (divendres) i 1 de setembre (diumenge) estan convocades la tercera i quarta jornada d’aturades del sindicat CGT a Renfe per a reclamar, entre altres coses, un augment en la taxa de reposició del personal. Amb aquestes dues dates es posa fi a les vagues organitzades pel sindicat aquest estiu, que van començar amb una primera jornada el 31 de juliol i una segona convocatòria el 14 d’agost.

Els aturs convocats afectaran dues franges horàries: entre les 12.00 i les 16.00 hores i entre les 20.00 i les 24.00 hores. En el conjunt dels quatre dies d’aturs s’han cancel·lat 1.152 trens, dels quals uns 360 estaven prevists per a aquest cap de setmana.

El sindicat ha criticat els serveis mínims decretats pel Ministeri espanyol de Foment (als quals es pot accedir aquí, amb els trens que sí que circulen els dies de vaga) com a abusius, en impedir ” el dret a la vaga amb el lliurament de les cartes de serveis mínims al 100% dels maquinistes, interventors i supervisors de serveis a bord”.

Personal de terra d’Ibèria al Prat i Madrid

Els treballadors del personal de terra d’Ibèria en els dos aeroports amb més passatgers de l’estat, el de Barajas a Madrid i el del Prat, estan convocats a deixar els seus llocs en dues jornades de vagues: el divendres 30 i el dissabte 31 d’agost.

Una de les conseqüències ha estat la cancel·lació de 54 vols per part de Vueling que havien de sortir avui, 30 d’agost, de l’aeroport de Barcelona-El Prat. La companyia ha anunciat que en les pròximes hores anunciarà els vols afectats per al dissabte.

En el cas dels empleats en l’aeroport català es tracta de la tercera ronda d’aturs, després que no s’aconseguís un acord entre l’aerolínia i els representants dels treballadors aquest dimecres en la mediació oferta per la Generalitat del Principat. El Govern va culpar ahir a Ibèria del fracàs en la negociació per “no voler garantir els acords aconseguits”. Per als empleats de l’aeroport de Madrid aquesta convocatòria suposa la primera de mobilització.

Entre les reclamacions de la plantilla destaca la reducció del personal amb contractes temporals a través de conversions en fixos, així com noves contractacions per a alleujar la càrrega de treball i “revertir les retallades laborals que es van dur a terme en el passat”.

Primera jornada de vaga en Ryanair

Aquest 1 de setembre, diumenge, tindrà lloc la primera jornada de vaga –d’un total de deu dies de vages al llarg de setembre– a la qual estan dits els tripulants de cabina de Ryanair en les 13 bases que l’aerolínia irlandesa té a l’Estat Espanyol. Els dies de vaga convocats, que afecten a tots els caps de setmana del pròxim mes, són: 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29 de setembre.

Precisament la protecció de quatre d’aquestes bases (Las Palmas de Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote i Girona), que la multinacional pretén tancar, és un dels principals objectius de la mobilització, així com lluitar contra l‘acomiadament col·lectiu sense precedents que la companyia ha anunciat a la plantilla. Mancant que Ryanair aporti les xifres oficials, els sindicats calculen que podria suposar l’acomiadament de 512 treballadors.

El Ministeri de Foment va decretar aquest dimecres els serveis mínims per a aquestes deu jornada de vaga, amb el 100% per als vols domèstics no peninsulars, entre altres. El sindicat USO els ha qualificat de “abusius” i ha anunciat concentracions de protesta.

També contra els tancaments i el ERO previstos per Ryanair, els seus pilots amenacen amb anar a la vaga per primera vegada a l’estat, com va anunciar ahir el sindicat de pilots Sepla. Les seves dates d’aturs previstes són cinc dies de setembre: 19, 20, 22, 27 i 29 de setembre.

Vaga indefinida de vigilants del Prat

Més enllà de les vagues en dates assenyalades, roman la vaga indefinida de 24 hores de la plantilla de de Trablisa, encarregada de la vigilància en els controls de viatgers de l’Aeroport del Prat, que va començar divendres passat 9 d’agost després de fracassar la mediació entre els treballadors i la companyia. Els serveis mínims decretats es van fixar en el 90%.

El conflicte es manté sense avanços, amb l’amenaça amb entrar en una etapa de judialització per l’existència de demandes creuades entre empresa i comitè. Segons informa EFE, la primera cita en els tribunals serà el pròxim 18 de setembre, per la denúncia de Trablisa que exigeix que es consideri “il·legal” la convocatòria d’aturs.

Entre les reclamacions de la plantilla figuren un plus d’un euro per hora per la “càrrega física i mental que suporta” aquest col·lectiu per l’afluència de viatgers i hores de treball, i la recuperació del plus d’aparcament. Els treballadors també demanen descansos de deu minuts per hora i formació per a tota la plantilla, entre altres qüestions.

.

«L’efecte d’aquestes vagues s’han vist minimitzades per la imposició pel part del govern espanyol d’elevats serveis mínims als treballadors, que poden arribar fins al 90%, en el cas de Trabisa, o del 100% en el cas dels maquinistes, interventors i supervisors de Renfe, o per als vols domèstics no peninsulars en el cas de Rynair i serveis de terra d’Iberia.».