Nova protesta dels vigilants de l’aeroport: “Menys pressió i més negociació”

September 4, 2019 in Actualitat, ECONOMIA

«La plantilla de Trablisa es  concentra a l’aeroport del Prat per denunciar “presions” de la Guardia Civil i exigir la readmisión d’una companya».

x Vilaweb

Els vigilants del Prat han protestat aquest dimarts a la T1 de l’Aeroport de Barcelona contra les “pressions” de la Guàrdia Civil durant aquests dies de vaga, que segueix indefinida des del passat 9 d’agost. Els treballadors de Trablisa denuncien “l’assetjament continu” que estan patint als filtres de seguretat per evitar cap tipus de cua i que es pugui fer visible la seva protesta, que ha de complir uns serveis mínims del 90%. ‘Aena, Trablisa i Guàrdia Civil ens volen callats’, ‘Menys pressió i més negociació’ o ‘Més seguretat i menys abús d’autoritat’ han estat algunes de les pancartes que els vigilants del Prat han esgrimit en el breu recorregut fins a l’interior de la terminal.

La manifestació també ha servit per mostrar el suport a la Ivana Jiménez, la treballadora apartada de la feina després de denunciar l’assetjament de la Guàrdia Civil i patir un atac d’ansietat: “M’han destrossat la vida”, ha afirmat Jiménez.

“Ara mateix m’han tret de l’aeroport. Em va arribar una carta el 22 d’agost conforme la Guàrdia Civil no em volia perquè no era apta”, ha afirmat la treballadora de Trablisa, que considera totalment fals aquest argument i recorda que feia més de 14 mesos que treballava sense problemes als filtres de seguretat de l’Aeroport de Barcelona.

La Ivana explica que l’origen del conflicte es remunta a l’inici de la vaga. “La Guàrdia Civil té ordres de ficar-se als filtres i posar pressió als vigilants perquè als escàners i als arcs anem més ràpid, sense revisar a fons els equipatges ni fer controls aleatoris com mana el protocol”, ha assegurat la treballadora de Trablisa. “En base a això, jo vaig prendre mesures i vaig demanar els números de placa de dos guàrdies civils, ja que no em volia responsabilitzar de cap incident de seguretat”, ha continuat Jiménez, que afirma que a partir d’aquí van començar les “amenaces, pressions i represàlies”. “Vaig agafar la baixa i em van començar a fastiguejar”, ha lamentat la vigilant de seguretat. “Finalment, m’han apartat del meu lloc amb l’argument que no soc apta. No és cert, l’únic que no em volen allà perquè denuncio el que passa”, ha conclòs amb resignació la Ivana.

“L’empresa se sent recolzada per la Guàrdia Civil, Aena, la Generalitat i el Ministeri de Foment. Així es difícil fer una negociació quan no tenen cap obligació”, ha constatat l’assessor del comitè de vaga de Trablisa, Joan Carles Giménez. “Continuem amb la vaga indefinida perquè és l’únic que podem fer i amb serveis mínims del 90% només la pot secundar el comitè de vaga”, ha assenyalat Giménez, que ha avançat que estan a l’espera que el jutjat obligui Aena a cedir-los imatges de les càmeres de seguretat “per demostrar les pressions de la Guàrdia Civil i l’intrusisme de treballadors”. Tardor calenta “i amb més vagues” a l’aeroport. ”Hi ha esquirolatge amb gent provinent de Mallorca i Madrid, i això és una clara vulneració del dret a vaga. I no tenim constància que la Inspecció de Treball estigui actuant”, ha criticat l’assessor del comitè de vaga de Trablisa.

Davant aquest escenari, Giménez ha avançat que totes les pressions i assetjaments “seran denunciats” en el seu moment tant als jutjats penals com laborals perquè quedi demostrat en quines condicions s’està treballant i “per posar alguna cara vermella”. “Seguirem per la via judicial que és l’única que ens queda”, ha reblat. Malgrat que la vaga no està servint de moment per forçar la direcció de Trablisa a un canvi d’actitud, Giménez descarta incrementar la intensitat de la mateixa. En aquest sentit, alerta que una vaga de zel és il·legal i que les cues que formaria als filtres afectarien a qui no té culpa “de la usura i la incompetència”: els usuaris.Sobre el futur de la vaga indefinida, Giménez diu que es mantindrà perquè “la reivindicació és l’única eina que tenim per exigir els nostres drets”.

En aquest sentit, afegeix que el 31 de maig de 2020 finalitza la concessió de Trablisa i que fins llavors continuaran lluitant pel que consideren just. Amb tot, l’assessor està convençut que l’empresa que prengui el relleu “també es voldrà omplir les butxaques amb els drets dels treballadors” i que calen solucions definitives. “Vam començar amb la vaga d’Eulen, ara és la de Trablisa i l’any vinent serà la de l’empresa que vingui a fer el mateix”, ha assenyalat. De fet, Giménez ha avisat que es preveu una tardor calenta i “vindran més vagues” a l’Aeroport de Barcelona. “Fa poc van ser els treballadors de restauració i aquest setembre arribarà una nova vaga d’un altre col·lectiu per l’assumpte de les licitacions a la baixa”, ha conclòs.