Ábalos treu pit per l’èxit de les estratègies implementades per minimitzar la incidència de les vagues a l’aeroport del Prat

September 17, 2019 in Actualitat, ECONOMIA

«El ministre espanyol de Fomento José Luis Ábalos és venta en públic de l’èxit de les estratègies implementades per l’Estat per neutralitzar la incidència de les protestes laborals dels treballadors aeroportuaris del Prat i minimitzar-ne el seu impacte, amb la imposició per part del seu ministeri de serveis mínins que en alguns casos suposen un greu limitació del dret de vaga dels treballadors».

 

El ministre espanyol de Foment, José Luis Ábalos, ha aprofitat la seva primera compareixença de la legislatura per treure pit per la minimització de l’impacte de l’onada de vagues que aquest estiu han protagonitza’t els treballadors dels sector aeroportuari i de Renfe, i que està previst que continuïn fins a principis d’octubre. El ministre s’ha felicitat perquè les vagues no han afectat gairebé als passatgers ni a la connectivitat a causa de “la intermediació” de Foment i Aena en els conflictes malgrat “no ser la seva responsabilitat”.

“Els plans d’acció del gestor han permès que l’operativa s’hagi desenvolupat sense problemes i sense causar incidències als passatgers”, va assegurar Ábalos durant la seva compareixença en el Congrés dels diputats espanyol en relació a les vagues del personal de terra d’Ibèria i dels filtres de seguretat en l’aeroport del Prat. Així, segons ha explicat, tant Foment i Aena, com el departament del Treball de la Generalitat del Principat han participat en les reunions per a tractar d’evitar els conflictes i que, una vegada que ha estat impossible desconvocar-los, han posat en marxa un pla d’acció per a evitar que les aturades laborals afectessin l’operativa normal, com a reunions preparatòries amb la Guàrdia Civil, seguiment dels aturs, vigilància en la gestió de les maletes, prioritat als vols d’arribada….

La imposició d’uns serveis mínims que posen en entredit l’exercici del dret de vaga

Un pla d’intervenció que bé a sumar-se a l’estratègia d’implementar des del seu ministeri, uns serveis mínims que han estat titllats d’abusius pels diferents sindicats. “Ha estat l’agost més tranquil dels últims anys quant a conflictivitat laboral. Quant al grau d’afectació ha estat dels més tranquils”, sentència el ministre. Cal recordar que a l’agost han coincidit els aturs de Renfe, del personal de terra d’Ibèria, del personal de Cabina Ryanair, i dels filtres de seguretat i que van discórrer amb normalitat pel baix seguiment i els serveis mínims, que s’han complert en tots els casos.

En el cas del personal de Trablisa denuncien també “l’assetjament continu” que estan patint als filtres de seguretat per part de la Guàrdia Civil per evitar cap tipus de cua i que es pugui fer visible la seva protesta, han presentat també una denúncia davant Inspecció de Treball per esquirolatge, ja que els representants dels empleats afirmen que l’empresa ha portat personal d’altres bases per a suplir al 10% de la plantilla que tenia reconegut el seu dret a vaga, i que per tant no estava sotmesa als serveis mínims decretats per la delegació del Govern espanyol.

En aquest context, i amb el que aparenta ser una volta de rosca més, el responsable de Foment ha admès que han “pecat de ser excessivament prudents” amb la fixació dels serveis mínims i ha obert la porta al fet que siguin revisats per a adequar-los més al seguiment real de les diferents vagues.

Les retallades d’Aena en el centre del conflicte

Els conflictes laborals a l’aeroport del Prat s’han originat per subcontractes a la baixa que ha fet la gestora d’aeroports Aena.  Aena ha retallat fins a un 25% el que paga per serveis com per exemple el de la neteja des del 2009. Això ha provocat que aquestes empreses hagin reajustat plantilles i acomiadat treballadors.

Tot i ser Aena en un 49% pública, i estar les polítiques implementades pel gestor aeroportuari en l’arrel de la majoria de conflictes. Ábalos assegura que, malgrat l’esforç que s’han fet des de Foment per a evitar el caos durant les mobilitzacions, a diferència del que va passar en 2017 amb la vaga els filtres de seguretat del Prat, els conflictes laborals no són la seva responsabilitat perquè no són treballadors públics. “Cap vaga ha estat convocada pel personal d’Aena o vinculada al Ministeri de Foment i nosaltres no podem interferir en les relacions laborals entre els treballadors i les empreses”, assegura el ministre en funcions que va evitar pronunciar-se sobre el conflicte laboral de Ryanair malgrat que el seu departament ha estat present en les reunions.

En aquest punt, va assenyalar que Trablisa és una empresa privada que va ser adjudicatària del concurs de seguretat del Prat del gestor, el pressupost del qual va pujar més del 70% després del primer conflicte, i que Ibèria és una empresa privada, així com Ryanair, els aturs de la qual tampoc han afectat la connectivitat de l’Estat Espanyol, tal com va recalcar.

Critiques al greuge comparatiu del Prat enfront Barajas i la manca de personal

La política del ministre ha estat titllada d’estratègia de tirar pilotes fora respecte a l’origen dels conflictes laborals que es repeteixen cada any en el sector del transport, diputats dels diferents partits han volgut assenyalar que després del descontentament dels treballadors dels filtres de seguretat i dels de Renfe sí que són responsabilitat del Govern. “No compartim la seva anàlisi. Hi ha una alta conflictivitat al Prat i en Renfe que reflecteix un dèficit estructural. Manca inversió en infraestructures i hi ha dèficit de personal en el control de passaports del Prat i de tots els serveis que es presten als treballadors perquè la inversió i la despesa és insuficient. Molts menys que a Barajas. “Manca de gent, formació, hores de descans i hi ha excés d’hores extra”, assenyalava el diputat català Gerard Gómez del Moral,, que va criticar igualment el model centralitzat d’Aena.

Davant les critiques per la manca d’inversió a Rodalies. En quant a la inversió a Catalunya, Ábalos va recordar que estan treballant en la redacció del projecte per a portar l’AVE a Girona per a connectar l’aeroport amb el del Prat i que es converteixi en una espècie de satèl·lit del mateix perquè pugui créixer.

El sector ferroviuari esta sumergit enmig d’un context de progressiva privatització ferroviària. José Luis Ábalos, va assegurar el passat mes de juny sentir-se “gratament sorprès” per la quantitat d’interessats en la liberalització ferroviària, i va ampliar fins al 31 d’octubre el termini a les companyies interessades a entrar a competir al mercat ferroviari.

.

Informació relacionada.

Así maniobra Ryanair para sortear el caos en sus huelgas

Els serveis mínims fan invisible la vaga dels treballadors d’Iberia al Prat

Els vigilants de seguretat de l’aeroport denuncien per esquirolaje a Trablisa i Aena

Les retallades d’Aena: l’origen dels conflictes del Prat

La CGT reclama al govern espanyol que rectifiqui la política de dividends d’AENA i el cessament de la precarització laboral als aeroports

L’aeroport del Prat delata com els fons esprimeixen Aena

.

Article elaborat en part base a informació publicada al eleconomista.es