La FAVB tem que la Zona de Baixes Emissions sigui un “pla Renove” de vehicles i reclama un peatge urbà

December 31, 2019 in Actualitat, POLÍTICA, TERRITORI

La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire demanen que la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que el passat 18 de desembre va aprovar el Ple Municipal de Barcelona i que entrarà en vigor aquest 1 de gener, evolucioni “ràpidament” cap a l’aplicació d’una taxa anticontaminació, o peatge urbà, per disminuir el nombre de vehicles que circularan per la ciutat i disminuir la contaminació atmosfèrica. I rebutgem l’anunci del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, de destinar part del Fons Climàtic a un nou pla renove utilitzant l’emergència climàtica en benefici de la indústria del motor.

Les dues entitats adverteixen, a partir de l’informe d’impacte ambiental de la ZBE publicat a mitjans de mes, que la nova mesura no complirà amb els límits de contaminació que obliga Europa. També alerten que la ZBE pot tenir la “contrapartida” d’accelerar la renovació del parc de vehicles per sobre de la taxa de reemplaçament natural i temen així que es converteixi en un pla Renove per fases.

La FAVB i les entitats agrupades en la plataforma defensen que la taxa anticontaminació és una mesura que ha demostrat “resultats immediats en la reducció de vehicles” en les ciutats on s’ha implantat. Argumenten que el concepte de ’qui contamina, paga’ és “eficaç” i “menys regressiu” i permet “alliberar de forma ràpida l’espai viari dominat pel vehicle privat”.

Les dues entitats assenyalen que els vehicles compartits haurien d’estar exempts de pagar aquesta taxa i també els de les persones amb mobilitat reduïda que, a més, haurien de ser afavorits amb carril propi, igual que el transport públic i els modes actius en superfície. La recaptació obtinguda hauria de ser destinada al finançament del transport públic.

Igualment demanem coherència a les administracions per fer una aposta clara en la lluita contra la contaminació i pel clima, aturant les ampliacions viàries i també actuant en la reducció d’altres focus de contaminació com el port i l’aeroport. Que són realment les principals fonts de contaminació a Barcelona.

Un “Gran Germà” per implementar la zona de baixes emissions

L’ajuntament de Barcelona ha anunciat que ha instal·lat 36 càmeres per controlar la zona de baixes emissions a Barcelona, i que ja estan a punt per començar a funcionar aquest 1 de gener. Són les primeres d’un total de 66 càmeres preparades per llegir matrícules, detectar les que no tenen autorització per circular a la zona de baixes emissions i enviar la informació directament a Hisenda perquè tramiti la multa.

Les furgonetes, camions i autobusos que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT, i famílies amb rentes baixes tenen tenen un any de moratòria per adaptar vehicles i flotes a la normativa de la zona de baixes emissions.

.

Informació relacionada:

La (mala) qualitat de l’aire de Barcelona: 3.500 morts prematures cada any i menys esperança de vida

La UE denuncia al TJUE la contaminació de Madrid, Barcelona i El Prat

La contaminació als aeroports: un problema de salud pública