AENA vol allargar la tercera pista del Prat

January 15, 2020 in Actualitat, TERRITORI

«Aena recupera la proposta d’ampliar la tercera pista de l’aeroport del Prat per evitar que la infraestructura col·lapsi tot i el fortíssim impacte ambiental que tindria la mesura».

 

Aena torna a llençar la proposta d’ampliar la tercera pista de l’aeroport del Prat. Segons informen els mitjans de comunicació, el president de l’ens, Maurici Lucena, s’hauria estat reunint amb representants dels ajuntaments de la zona i de la Generalitat plantejant-los l’opció de fer més llarga la tercera pista.

Els plans per a ampliar, més, l’aeroport

En els darrers mesos, s’ha sentit a parlar de diverses opcions per ampliar la capacitat de passatgers de l’aeroport. La construcció d’una quarta pista sembla descartada, de moment. La Cambra de Comerç va plantejar-hi, juntament amb la proposta d’allargar la tercera pista, l’opció d’intensificar els usos de les pistes, canviant la configuració actual que limita el nombre d’enlairaments i aterratges i, en conseqüència, incrementant l’afectació sobre veïns i veïnes en termes de soroll i contaminació.

L’ampliació de la capacitat de l’aeroport està vinculada a la construcció d’una nova terminal satèl·lit que es construirà entre pistes, que es va iniciar el 2018 i que es preveu que estigui enllestida abans del 2026. El 2019 El Prat va tenir 52,6 milions de passatgers i pot arribar a assolir-ne els 55. Però Aena vol ampliar-ne la capacitat fins els 70.

Allargar la destrucció d’espais protegits

La tercera pista es va construir entre el Remolar i la Ricarda i ja va tenir un fort impacte ambiental amb la reducció d’espais naturals on viuen espècies protegides, que es podria accentuar amb la seva ampliació. La proposta d’Aena és ampliar la tercera pista mig quilòmetre al nord, cap a l’estany de la Ricarda. Les dues llacunes són espais protegís per la Unió Europea, catalogades com zones ZEPA (Zones d’Especial Protecció d’Aus), que podrien desaparèixer amb aquesta ampliació. La creació de la tercera pista va suposar la pèrdua d’una tercera part de la pineda litoral, que era un corredor biològic important, i de dues hectàrees de ZEPA al Remolar, desaparició del salicornal més gran del delta i de llacunes i restes de zones humides adjacents, entre altres afectacions.

Els alcaldes del PSC han estat sempre partidaris de l’ampliació de l’aeroport, i estarien a favor d’allargar la primera pista. Cal recordar que el president d’Aena és un exportàveu del PSC. En canvi, l’alcalde dels Comuns del Prat de Llobregat estaria en contra d’aquesta opció. La regidora de l’ajuntament de Barcelona Janet Sanz, dels Comuns, ha anunciat la seva voluntat d’actualitzar l’estudi d’impacte ambiental del pla director de l’aeroport, que inclou actuacions com la terminal satèl·lit.

.

Informació relacionada:

Aena inicia els tràmits per fer una nova terminal satèl·lit mentre sectors econòmics proposen una 4 pista

Aena i administracions locals descarten la possibilitat d’una 4a Pista a l’aeroport

DEPANA exigeix una nova avaluació d’impacte ambiental de l’aeroport del Prat abans d’ampliar-lo

DEPANA vol recordar a AENA els seus incompliments en matèria ambiental, davant una nova ampliació de l’Aeroport