Ampliar l’aeroport ‘una irresponsabilitat de gravíssimes conseqüències’ per Ecologistes en Acció

January 16, 2020 in Actualitat, TERRITORI

«Ecologistes en Acció rebutja frontalment la proposta d’AENA d’ampliar la tercera pista de l’aeroport del Prat per raons ambientals i socials, i considera que AENA es comporta com un lobby de certs interessos econòmics més que com a organisme públic que defensa l’interès general».

 

Ecologistes en Acció‘, confederació que aplega a  més de 300 grups ecologistes de tot l’estat, critica durament la posició del gestor aeronàutic AENA (amb un 51% de capital encara en mans de l’Estat), plantejada als diferents ajuntaments de la zona i a la Generalitat del Principat, d’ampliar la tercera pista de l’Aeroport del Prat “per tal d’evitar el seu col·lapse en breu”, tal com han publicat diversos mitjans. La proposta d’AENA suposaria allargar 500 metres la tercera pista en direcció nord, afectant de ple, per tant, la llacuna de la Ricarda i el seu entorn.

Cal tenir molt present que tant l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat del Principat com el Parlament Europeu han declarat oficialment l’Emergència Climàtica, atès la gravíssima situació a la que les activitats humanes estan portant el planeta. La crisi ambiental, tant d’escalfament del clima global com de pèrdua de biodiversitat, són per Ecologistes en Acció “una amenaça molt seriosa per a la vida a la Terra i ens condueixen no només a greus efectacions als ecosistemes sinó a posar en perill la pervivècia de la humanitat sobre aquest planeta”. Les declaracions d’emergència signifiquen precisament això. Cal, per tant, que totes les activitats públiques i privades s’adeqüin segons els ecologistes “als canvis necessaris per a evitar la catàstrofe que ja ha començat”.

El sector de l’aviació: Assignatura pendent en la lluita contra el canvi climàtic

El sector aeri és el que, proporcionalment al nombre d’usuaris, més emissions de gasos amb efecte d’hivernacle provoca per quilòmetre recorregut i, per tant, el més insostenible de cara al canvi climàtic. No en va, a la darrera COP de la Convenció de Canvi Climàtic un dels assumptes més discutits va ser en relació a com incloure les emissions del sector aeri en el còmput d’emissions i per tant en l’estratègia per la seva ràpida reducció. No hi haurà per ‘Ecologistes en Acció’ “polítiques eficaces contra el canvi climàtic si no es redueix el sector aeri”, tal com plataformes com Stay Grounded defensen amb sòlids arguments.

La proposta d’AENA dinamitaria definitivament els acords polítics assolits per a la construcció de la 3a pista

Anteriorment, l’ampliació de l’Aeroport del Prat, feta a finals dels 90 dins del Pla Delta, va suposar un immens impacte ambiental, afectant zones humides d’alt valor i camps agrícoles. Només es van acceptar aquests impactes a canvi d’unes actuacions de compensació que no han estat completament dutes a terme. L’acord polític va ser acceptar l’ampliació a canvi de protegir més tot el que quedava d’espais naturals. L’actual proposta d’AENA suposa dinamitar aquell acord polític i és, per tant, totalment inacceptable. Els espais naturals del Delta del Llobregat, tot i ser totalment insuficients per a conservar la biodiversitat en aquest indret tant afectat per la metròpoli barcelonina, són zones protegides tant per la legislació catalana, estatal i europea. Per tant, no és acceptable per la confederació ecologista “cap mena d’impacte que les afecti i degradi més del que estan, sinó que calen millores en l’estat de conservació dels hàbitats i les espècies”, tal com l’ecologisme fa dècades que reclama.

Per últim, cal tenir en compte també que l’ampliació de l’aeroport es va fer amb un elevat cost social. Milers de veïns i veïnes, sobretot dels barris litorals de Gavà i Castelldefels, van veure empitjorada la seva qualitat de vida arrel de la construcció de la tercera pista. Van caldre anys de mobilitzacions i gestions a tots els nivells de l’administració perquè la configuració de vols i l’operativa de l’aeroport portés a un nivell de molèsties relativament suportable. Però un allargament de la tercera pista i/o els canvis que demana AENA en l’operativa (pistes independents) portaria a un nivell de sorolls que farien que viure a aquests barris fos una veritable tortura.

Les portes giratòries de l’actual president d’AENA

Per tot plegat, els ecologistes reclamen contundència a les alcaldesses dels municipis afectats, fermesa al Govern de la Generalitat i una recapacitacio seriosa a AENA i al seu President Maurici Lucena, ex-diputat i ex-portaveu del grup parlamentari del PSC-PSOE al Parlament. El portaveu d’Ecologistes en Acció, Jaume Grau, s’ha preguntat “a quins interessos respon Lucena? Als d’una elit econòmica voraç que només aspira a seguir enriquint-se a qualsevol preu, o als interessos generals de la població que reclama mesures per frenar la crisi ecològica i millores en la qualitat de vida? Lucena sembla que no s’hagi assabentat que estem en emergència” ha assenyalat.

.

Informació relacionada:

AENA vol allargar la tercera pista del Prat

Menys temps, més impacte: per què el turisme a Barcelona deixa una gran petjada de carboni al Prat?

Aena inicia els tràmits per fer una nova terminal satèl·lit mentre sectors econòmics proposen una 4 pista

Aena i administracions locals descarten la possibilitat d’una 4a Pista a l’aeroport

DEPANA exigeix una nova avaluació d’impacte ambiental de l’aeroport del Prat abans d’ampliar-lo

DEPANA vol recordar a AENA els seus incompliments en matèria ambiental, davant una nova ampliació de l’Aeroport