La plataforma Zeroport exigeix la reducció de vols peninsulars des del Prat

February 13, 2020 in Actualitat, ECONOMIA, TERRITORI

«L’any passat, vuit dels 52 milions de vols que van operar en l’aeroport del Prat de Llobregat van ser peninsulars, sobretot a Madrid. La plataforma reivindica l’eliminació dels privilegis fiscals de les aerolínies, amb els quals aconsegueixen que volar resulti més barat que viatjar amb tren».

«Zeroport exigeix també “la retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació de l’aeroport i del port, així com de l’augment de la seva activitat”».

x Gessamí Forner | El Salto

Un dia qualsevol, com aquest dimecres, algú tecleja en el cercador un comparador de bitllets per a un viatge d’anada i volta a Madrid des del Prat aquest cap de setmana. L’oferta més barata és amb autobús, 60 euros, però són gairebé vuit hores de viatge.

Li segueix l’avió, amb 92 euros i un trajecte d’una hora i vint minuts. El bitllet més car l’ofereix el tren: 129 euros per a un recorregut de dues hores i mitja. Que temptador és volar. La plataforma Zeroport de Barcelona reivindica acabar amb aquesta absurda situació en la qual desplaçar-se en un mitjà de transport que contamina set vegades més que el tren surt més barat, mitjançant privilegis fiscals.

La plataforma, que s’ha presentat avui davant els mitjans de comunicació, està integrada per vint col·lectius veïnals i moviments pel clima,  entre ellas Rebel•lio o Extinció-Barcelona, Ecologistes en Acció, la Assemblea de Barris Pel Decreixement Turístic, Depana, Prou Soroll, o Fridays for Future de Barcelona. La seva intenció és aconseguir més veu i repercussió en problemàtiques comunes: l’aeroport del Prat de Llobregat i el port de Barcelona.

El servei d’estadística de la web d’Aena ofereix dades sobre els tipus de vol que es realitzen al Prat de Llobregat. En 2019, un total de 52,6 milions de persones van enlairar o van aterrar a Barcelona. Més de dos terços dels vols van ser internacionals, però els vols nacionals van ascendir a 14 milions, dels quals 8,2 responen a trajectes peninsulars (gairebé quatre milions tenen com a origen o destinació Balears i Canàries).

Madrid és l’aeroport que més passatgers va rebre de la capital catalana: 2.573.780, seguida de Sevilla (una mica més d’un milió), Màlaga (846.821) i Bilbao (620.338 viatgers). Aquesta situació en la qual sali més barat volar que viatjar amb tren, empeny al viatger a triar el transport més contaminant, i “es deu als privilegis i els subsidis que disposa aquesta activitat, via IVA i taxació del fuel, entre altres”, recorda María Garcia, de Ecologistes en Acció i una de les portaveus de la plataforma. Per això reclamen també l’eliminació urgent dels privilegis fiscals per a les companyies aèries i marítimes.

Garcia explica que “necessitem accions urgents que generin un alt impacte per a aconseguir canvis dràstics en les polítiques actuals, que ens permetin aconseguir reduir anualment un 7,2% de les emissions de CO₂”, tal com va requerir Nacions Unides en el seu informe presentat el novembre passat per a no depassar el grau i mig que suposa un escenari irreversible en 2030, amb projeccions d’emissions de 2018.

Per a aconseguir aquesta meta en un context d’emergència climàtica, i de malestar social a la ciutat a causa d’aquestes dues macroinfraestructuras, Zeroport exigeix també “la retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació de l’aeroport i del port, així com de l’augment de la seva activitat”. La plataforma recorda que, malgrat els desacords entre el Govern espanyol i la Generalitat catalana aquest mes, en l’última reunió entre Pedro Sánchez i Quim Torra van acordar invertir 1600 milions d’euros per a aquestes ampliacions.

Declaració institucional i actuació

El 15 de gener, l’Ajuntament de Barcelona va presentar la Declaració d’Emergència Climàtica, un document realitzat conjuntament amb 200 entitats cíviques i ecologistes durant sis mesos. Una d’elles, planteja “estudiar l’eliminació dels vols curts que tinguin alternativa amb tren (a menys de 7 hores) i que estiguin a menys de 1.000 km, potenciant la xarxa ferroviària d’alta velocitat i de llarga distància i la creació de trens nocturns, garantint preus assequibles”.

Però des del govern municipal advertien que en aquest estudi es troba un altre agent implicat, Aena. Referent a això, Zeroport es mostra taxatiu i insta a l’Ajuntament de Ada Colau a elaborar-lo “sense esperar la resposta” de l’organisme que gestiona els aeroports de l’Estat. “Ja sabem com van les respostes institucionals, però ens trobem en una situació d’emergència climàtica”, va resumir García.

La plataforma adverteix que les administracions no poden declarar un estat d’emergència climàtica i, al mateix temps, continuar apostant per inversions i recursos que aprofundeixin en les emissions de CO₂.

Finalment, Zeroport exigeix la declaració de Xarxa Natura 2000 a tot l’àmbit del parc agrari del Llobregat, ampliant-la a nous espais singulars d’alt valor ambiental, com l’antic llit del riu i el seu àmbit marí i, al mateix temps, la reparació dels danys ambientals i socials causats per aquestes dues infraestructures.

.

Informació relacionada:

AENA vol allargar la tercera pista del Prat

Ampliar l’aeroport ‘una irresponsabilitat de gravíssimes conseqüències’ per Ecologistes en Acció

Menys temps, més impacte: per què el turisme a Barcelona deixa una gran petjada de carboni al Prat?

Aena inicia els tràmits per fer una nova terminal satèl·lit mentre sectors econòmics proposen una 4 pista

Girona i Reus II la Tercera pista del Prat? Fins a 20 milions més de passatgers.

DEPANA exigeix una nova avaluació d’impacte ambiental de l’aeroport del Prat abans d’ampliar-lo

DEPANA vol recordar a AENA els seus incompliments en matèria ambiental, davant una nova ampliació de l’Aeroport