La plantilla de Nissan farà vaga a partir del 4 de maig si l’empresa no aclareix el seu futur industrial

April 24, 2020 in Actualitat, ECONOMIA

«Els treballadors es neguen a reprendre l’activitat només per donar sortida a comandes pendents d’un vehicle, sense que la direcció aporti cap seguretat sobre el futur de les plantes».

x Tomeu Ferrer | Diari del Treball

Els representants dels treballadors de les plantes de Nissan de la Franca i de Montcada i Reixac faran vaga indefinida “fins que no s’aclareixi el futur immediat de les fàbriques” de la multinacional  a Catalunya. Ho han assegurat a la fi d’una trobada entre treballadors i la direcció a  dimecres, 22 d’abril. En aquest sentit, els sindicats que formen part del comitè d’empresa – CCOO, UGT, Sigen-USOC i CGT – criden els treballadors a no reincorporar-se al treball el 4 de maig quan la companyia pensa reiniciar la producció a la línia 1, la que produeix la pick up de Mercedes.

Els centres de Nissan a l’Estat Espanyol perden capacitat productiva des de fa temps mentre la direcció de la marca no ha aclarit encara si mantindrà l’activitat industrial a les plantes que el grup té a Catalunya i a la resta de l’Estat.

“Volen que arranquem només una línia de producció per poder fabricar amb les comandes de Mercedes i després parar-nos. Aquesta situació ens deixa del tot desprotegits per seguir lluitant pel nostre futur”, segons, Juan Carlos Vicente, president del comitè d’empresa. Vicente ha anunciat també que la convocatòria de vaga s’estendrà a la resta de plantes de la multinacional nipona a Espanya.

El cap de setmana passat els membres del comitè d’empresa van demanar una reunió  amb el director general de Nissan Iberica, Genís Alonso, per “desmentir o confirmar el tancament de les fàbriques” aprofitant l’aturada de la producció provocada per la pandèmia de la Covid-19. No obstant la petició, Alonso, però, no ha assistit a la trobada, una actitud que el comitè d’empresa vincula  una falta de respecte a la plantilla.

Abans de l’aturada provocada per l’epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca només funcionava al 30% de la seva capacitat de producció. A finals de l’any passat, l’empresa va comunicar la pèrdua d’un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200. La direcció europea va assegurar que l’informe sobre la viabilitat de l’empresa no es faria públic abans de l’estiu. Aquesta actitud va causar un gran malestar a la plantilla que va iniciar un seguit de mobilitzacions que van quedar aturades per l’aparició de la pandèmia i la negociació d’un ERTO de sis mesos amb la direcció. Ha estat la intenció de reprendre l’activitat a partir del 4 de maig, però només en una línia de producció el que ha encès els ànims dels treballadors que amenacen amb la que seria la primera vaga obrera emmig d’un estat d’alarma.

Al grup Nissan hi treballen a Estat unes 25.000 persones entre operaris directes i indirectes, la planta de la Zona Franca de Barcelona és la que té més operaris directes, tot i la sortida de 600 operaris en l’últim expedient de regulació d’ocupació pactat amb els treballadors.