L’ampliació de l’aeroport del Prat queda paralitzada per la caiguda del tràfic aeri i dels beneficis

April 24, 2020 in Actualitat, ECONOMIA, TERRITORI

«A conseqüència de l’actual baixada de demanda de vols i la posterior crisis que es preveu en el sector aeroportuari a causa de la pandèmia del Covid-19, AENA ha paralitzat temporalment les obres previstes d’ampliació a l’aeroport del Prat i ha posat en quarantena les grans inversions».

 

Al març del 2019 es va aprovar l’inici del procés per la construcció d’una nova terminal satèl·lit dintre del marc del projecte DORA-2, que preveia una inversió total lleugerament inferior als 1.500 milions en l’aeroport del Prat. El projecte DORA pretén augmentar la capacitat actual de l’aeroport des dels 55 milions de passatgers (dades del 2019) fins als 70 milions, fet que suposaria un augment de circulació aèria considerable i per tant un impacte mediambiental important.

La situació actual però, ha provocat que el projecte DORA quedi temporalment aturat.

Baixada dels ingressos d’AENA

Font: elEconomista.es

A fi de fer front a la crisis de demanda que seguirà a l’estat d’alarma, moltes aerolínies han retardat les dates de recepció d’avions, cancel·lat comandes i accelerat la jubilació de moltes aeronaus. Per altra banda AENA ha posposat l’abonament de les tarifes del pàrquing d’aeronaus, rebaixat els lloguers logístics i anul·lat el pagament del lloguer de tendes, bars i restaurants.

Això ha suposat un descens d’ingressos al que s’hi suma el manteniment del sou dels treballadors propis, així com altres despeses fixes. La previsió en quant a la recuperació d’aquest sector a més, es preveu lenta: s’estima que no es tornarà als índex previs a la crisis del coronavirus fins dintre de 2 anys.

Davant d’aquesta situació, de descens de fins un 83% dels beneficis, assolint els mateixos la xifra de 23,1 milions de euros, algunes fonts del sector aeri afirmen que no tindria sentit que “AENA faci servir la caixa per posar en marxa uns projectes que les aerolínies no podran pagar i que no necessita amb tanta urgència”. Gestors aeroportuaris també preveuen un descens del tràfic aeri del 35%.

Les enginyeries vinculades a l’ampliació denuncien problemes contractuals amb AENA

Amb la paralització temporal de les obres de l’aeroport, AENA s’ha trobat amb un problema afegit: els contractes d’enginyeria relacionats al projecte DORA.

Teniberia, l’associació espanyola d’empreses d’enginyeria, consultoria i serveis tecnològics, ha denunciat la postura d’AENA com a conseqüència de l’Estat d’Alarma. Segons afirmen, tot i que AENA vol arribar a un acord, en cas de no aconseguir-lo s’aplicarà la “suspensió parcial o total unilateral d’acord amb el marc legal derivat del estat d’alarma i els seus desenvolupaments normatius, en cap cas la resolució”.

La patronal considera que podrien entendre una suspensió temporal parcial dels contractes de presencia física i reclama que és “totalment injustificable que se suspenguin contractes que, per la seva naturalesa, son perfectament teletreballables”.

Les controvèrsies de l’ampliació de l’aeroport del Prat

Els conflictes associats al plantejament de l’ampliació de l’aeroport han estat continuats. Els punts de crítica han estat diversos, ja que apart de la construcció d’una tercera terminal s’han plantejat altres projectes com la construcció d’una quarta pista o l’allargament de la tercera pista: aquest últim, liderat per Maurici Lucena (president d’AENA) sembla haver agafat força.

L’oposició a l’allargament de la tercera pista ha vingut de diferents sectors. Per una banda el projecte ha entrat en confrontacions amb la majoria dels ajuntaments afectats, com son el Prat, Castelldefels, Gavà o Sant Boi. Per altre banda l’alcalde de Viladecans ha defensat l’ampliació i ha ofert terrenys d’aquesta població per compensar els efectes que s’hi derivarien als espais naturals.

Grups ecologistes de la comarca com DEPANAEcologistes en AccióSOS Delta de Llobregat, Grup Ecologista Quercus, o “La Saboga” també s’han unit a les queixes provocades per l’ampliació, així com una sèrie de moviments de caire molt més veïnal com “Ni un pam de terra!” al Prat, “Salvem l’Olla de Rei” i “Defensem el Castell” de Castelldefels, “Salvem el Calamot” de Gavà, “No mes blocs” a l’Hospitalet, o “Salvem Oliveretes” a Viladecans.

 

Informació relacionada:

AENA vol allargar la tercera pista del Prat

Ni un pam de terra mostra la seva satisfacció per la declaració del ple de l’Ajuntament d’ahir però adverteix del precedent del ‘No al desviament’.

Una campanya contra la socialització de les pèrdues de les aerolínies reclama salvar “la gent, no els avions”

Qualifiquen de negacionista del canvi climàtic la proposta de l’Ajuntament de Barcelona per liderar l’ampliació de l’aeroport

Londres resol el dilema del Prat: Tribunal britànic paralitza l’ampliació de Heathrow per l’impacte mediambiental

Girona i Reus “podrien esdevenir la 4a pista del Prat” i augmentar la capacitat fins a 20 milions de passatgers més

La plataforma Zeroport exigeix la reducció de vols peninsulars des del Prat