Nissan anuncia que se’n va de Barcelona i deixa a l’aire 23.000 llocs de treball

May 28, 2020 in Actualitat, ECONOMIA

«La multinacional japonesa tanca la seva principal planta a l’estat espanyol. El Ministeri d’Indústria espanyol anuncia que seguirà oferint subvencions que evitin el tancament».

x El Salto

La multinacional japonesa Nissan ha comunicat avui, 28 de maig, que tanca la seu de Barcelona. La direcció de l’empresa ho ha fet saber als representants dels treballadors i al Ministeri d’Indústria espanyol. Actualment treballen 3.000 persones en el centre de Zona Franca, el més nombrós de l’estat espanyol, i 20.000 llocs de treballs indirectes, en la seva majoria empreses proveïdores, depenen de l’activitat de Nissan.

Indústria ha anunciat que seguirà proposant alternatives a la direcció de l’empresa, que passen per la inversió estatal per evitar el tancament del primer centre en volum que Nissan té a l’estat espanyol. Els càlculs d’Indústria són que la factura de tancament serà de mil milions i que remodelar la planta suposaria una despesa de 300 milions. Entre 2008 i 2019, la factoria ha rebut 179 milions d’euros en ajudes públiques, tant de l’estat (154 milions) com de la Generalitat (25).

Per la seva banda, els treballadors, que van iniciar el passat 4 de maig una vaga indefinida, han plantejat mobilitzacions contra el tancament, que van començar ahir amb concentracions en el consolat de Japó i a la seu de la UE. La plantilla ha convocat protestes a la porta de la seu de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu.

El 14 de maig, el diari japonès Nikkei va filtrar que la companyia, dintre del seu pla de reestructuració per la crisi del coronavirus, tancaria la seu barcelonesa per traslladar la producció a les fàbriques de Renault, grup amb qui forma una aliança empresarial. Era l’anunci de què la fàbrica de Zona Franca, en la que es funcionava molt per sota de la capacitat real de producció, estava assenyalada.

Segons el setmanari El Temps, Nissan representa l’1,3% del PIB català i el 7% de la seva producció industrial.

Ja en 2008, als inicis de la crisi econòmica, Nissan va plantejar una política d’acomiadaments que va provocar la resposta dels treballadors. Llavors, l’empresa va presentar un ERO per acomiadar a 1.680 treballadors dels 4.400 que formaven part de la plantilla. L’acomiadament col·lectiu es va produir només un any després de que els treballadors es comprometessin a reduir un 12% les despeses laborals en tres anys.

 

Informació associada:

Els treballadors de Nissan activen la solidaritat per aguantar un conflicte llarg

La plantilla de Nissan demanda la direcció per usar l’ERTO contra el dret de vaga

La manca de peces a causa de la vaga podria aturar la planta de Nissan de Zona Franca a partir d’avui

L’assemblea de treballadors de Nissan avala la retallada pactada pels sindicats de 600 llocs de treball

Nissan anuncia 70 milions d’inversió en la nova planta de pintura de Zona Franca, però la condiciona a la sortida de 600 treballadors