Greenpeace porta un tren a l’Aeroport del Prat

juliol 2, 2021 in Actualitat, TERRITORI by admin

«Greenpeace rebutja frontalment l’ampliació de l’aeroport plantejada per AENA, que costaria 1.700 milions d’euros i afectaria entorns naturals protegits i proposa que se suprimeixin els vols curts en favor d’una xarxa ferroviària connectada amb Europa i accessible a tota la població».

«El creixement de vols previstos després de la pandèmia és incompatible per Greenpeace amb els objectius de reducció d’emissions en el transport».

 

Coincidint amb l’inici de les vacances de juliol, un grup d’activistes de Greenpeace va instal·lar ahir al matí un tren de més de 12 metres de llarg al costat de l’Aeroport del Prat per a denunciar -sota el lema “Més Trens – Menys Avions”– l’enorme impacte climàtic del sector aeri.

Per a evitar aquest impacte, l’organització exigeix al govern que aposti per transports basats en energies netes com el ferrocarril, que resulta fins a vint vegades menys contaminant per viatger transportat, eliminant els vols curts amb alternativa per tren com Barcelona–Madrid o Barcelona–València.

El “Tren de Greenpeace”, que manté la línia estètica del seu conegut vaixell Rainbow Warrior, recorrerà diferents punts d’Europa reivindicant el ferrocarril com a alternativa sostenible i assequible enfront de l’avió i la carretera, coincidint a més amb la declaració de 2021 com Any Europeu del Ferrocarril per part de la Comissió Europea.

Amb aquesta acció al Prat, Greenpeace manifesta el seu rebuig al projecte d’ampliació de l’Aeroport del Prat en ple debat sobre el seu futur. Se suma així a les crítiques realitzades des de la Plataforma ZeroPort, ja que els 1.700 milions d’euros que costarà aquesta ampliació reforcen un model econòmic basat en el consum de combustibles fòssils. Per això, és urgent canviar el model turístic de Barcelona, on el 82% dels seus visitants ja vénen en avió actualment.

Tant el Govern d’Espanya com la Generalitat de Catalunya presumeixen dels seus objectius per a reduir les emissions mentre promouen infraestructures com l’aeroport, l’ampliació implica un increment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle” ha declarat des del lloc de l’acció Adrián Fernández, responsable de mobilitat de Greenpeace. “L’aviació no només té un greu impacte sobre el clima, també perjudica la població local amb més soroll, més contaminació atmosfèrica i arrasant espais protegits per la seva biodiversitat, com succeeix al Prat“.

Un model ferroviari com alternativa al avió

Lluny de limitar-se a rebutjar l’augment del transport aeri després de la pandèmia, les demandes de Greenpeace inclouen un gran nombre de solucions per a millorar el transport per tren. Tot i la ingent inversió en infraestructures ferroviàries (més de 55.000 milions d’euros en els últims anys) a l’Estat Espanyol el tren segueix arrossegant un seguit de mancances que fan que encara no resulti atractiu enfront de l’avió i de la carretera.

Per a corregir un problema essencialment de gestió, Greenpeace ha subscrit, al costat d’organitzacions com WWF o l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), una proposta tècnica que aborda la necessitat de reduir l’impacte del transport a través d’un model ferroviari sense emissions, inclusiu, sostenible i segur.

Per a sumar forces, Greenpeace ha llançat aquesta setmana un vídeo on anima a la ciutadania a signar una petició per als Ministres de Transports europeus amb cinc propostes concretes que ens permetrien viatjar millor en el futur:

  • La creació de, almenys, 30 noves connexions diürnes i nocturnes entre països europeus fins a 2025
  • Millorar la compatibilitat dels trens entre països, de manera que siguin possibles els trajectes entre diferents territoris europeu
  • Fer que el tren sigui més fàcil i assequible, eliminant les subvencions a les aerolínies. Acabar amb els vols curts quan hi hagi una alternativa en tren competitiva en temps i preu.
  • Facilitar l’accés al tren per a totes les persones, grups, famílies i als que viatgen amb la seva bicicleta o la seva mascota
  • Que les operadores de tren tinguin sistemes de venda compatibles, perquè comprar un bitllet de tren sigui tan fàcil com un avió.

 

Redacció / Fotos: Greenpeace i Ni un Pam de Terra